ЕКОНОМІКО-ПРАВОВІ ОСНОВИ ВИКОРИСТАННЯ КАРШЕРИНГОВИХ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ В УКРАЇНІ

  • Олександр Маценко Сумський державний університет
  • Тетяна Маланчук Сумський державний університет
  • Владислав Попов Сумський державний університет
  • Євген Скрипка Сумський державний університет
  • Євген Скрипка Сумський державний університет
Ключові слова: каршеринг, каршерингова бізнес-модель, каршеринговий бізнес, автотранспорт, прокат, витрати, аналіз

Анотація

У статті узагальнено поняття «шеринг», здійснено бібліографічний аналіз публікацій у сфері каршерингу на основі бази даних Scopus. Основною метою проведеного дослідження є аналіз економіко-правових основ розвитку каршерингових бізнес-моделей в Україні. Систематизація літературних джерел та підходів, присвячених економічній ефективності впровадження каршерингових бізнес-моделей засвідчила, що в Україні даному питанню майже не приділяється уваги в економічній та юридичній сферах. Актуальність вирішення даної наукової проблеми полягає в необхідності і можливості розвантажити дорожні трафіки міст від автотранспортних заторів, зниженні середнього часу простою транспортних засобів, а також в отриманні можливої економічної вигоди для суб’єктів (власників транспортних засобів та пасажирів), які беруть участь у шерингових бізнес-моделях. Дослідження здійснено в наступній логічній послідовності: проаналізовано типи каршерингових бізнес-моделей та проведено їх порівняльну характеристику; досліджено економічні та правові передумови розвитку каршерингового бізнесу в Україні. Виявлено законодавчі перепони для створення каршерингової компанії в Україні. Здійснено SWOT-аналіз умов впровадження каршерингової бізнес-моделі. На умовному прикладі проаналізовано витрати та ефективність створення бізнесу на основі каршерингової бізнес-моделі в Україні. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали системно-структурний і порівняльний аналіз – при аналізі проблем сучасного автотранспорту; методи формально-логічного аналізу – при визначенні напрямів розвитку каршерингових бізнес-моделей; економічний метод – при оцінці ефекту та строку окупності запропонованого проекту каршерингової бізнес-моделі. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними для розвитку каршерингового бізнесу в Україні, для підприємців, науковців та власників автотранспортних засобів.

Посилання

Vehicles in use. [Електронний ресурс]. – 2015. – Режим доступу: http://www.oica.net/category/vehicles-in-use

Efthymiou, D. Factors affecting the adoption of vehicle sharing systems by young drivers / D. Efthymiou, C. Antoniou, P. Waddell // Transport Policy. – 2013. – Vol. 29. – P. 64–73. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2013.04.009

Dias, F. F. A behavioral choice model of the use of car-sharing and ride-sourcing / F. F. Dias, P. S. Lavieri, V. M. Garikapati et al. // Transportation. – 2017. – Vol. 44(6). – P. 1307–1323. https://doi.org/10.1007/s11116-017-9797-8

Kent, J. L. Commercial car sharing, complaints and coping: does sharing need willingness? / J. L. Kent, R. Dowling // Urban Policy and Research. – 2018. – Vol. 36, No. 4. – P. 464–475. https://doi.org/10.1080/08111146.2018.1486297

Fellows, N. T. An economic and operational evaluation of urban car-sharing / N. T. Fellows,

D. E. Pitfield // Transportation Research Part D: Transport and Environment. – 2000. – Vol. 5 (1). – P. 1–10. https://doi.org/10.1016/S1361-9209(99)00016-4

Firnkorn, J. Selling mobility instead of cars: new business strategies of automakers and the impact on private vehicle holding / J. Firnkorn, M. Müller // Business Strategy and the Environment. – 2012. – Vol. 21 (4). – P. 264–280. https://doi.org/10.1002/bse.738

George, D. K. Fleet-sizing and service availability for a vehicle rental system via closed queueing networks / D. K. George, C. H. Xia // European Journal of Operational Research. – 2011. – Vol. 211 (1). – P. 198–207. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2010.12.015

Boyaci, B. An optimization framework for the development of efficient one-way car-sharing systems / B. Boyaci, K. G. Zografos, N. Geroliminis // European Journal of Operational Research. – 2015. – Vol. 240 (3). – P. 718–733. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2014.07.020

Firnkorn, J. What will be the environmental effects of new free-floating car-sharing systems? The case of car2go in Ulm / J. Firnkorn, M. Müller // Ecological Economics. – 2011. – Vol. 70 (8). – P. 1519–1528. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2011.03.014

Meijkamp, R. Changing consumer behaviour through eco-efficient services: an empirical study of car sharing in the Netherlands / R. Meijkamp // Business Strategy and the Environment. – 1998. – Vol. 7 (4). – P. 234–244. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-0836(199809)7:4<234::AID- BSE159>3.0.CO;2-A

Dowling, R. Practice and public-private partnerships in sustainable transport governance: the case of car sharing in sydney, australia / R. Dowling, J. Kent // Transport Policy. – 2015. – Vol. 40. – P. 58– 64. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2015.02.007

Mont, O. Institutionalisation of sustainable consumption patterns based on shared use / O. Mont // Ecological Economics. – 2004. – Vol. 50 (1–2). – P. 135–153. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2004.03.030

Akyelken, N. The importance of institutions and policy settings for car sharing – evidence from the UK, Israel, Sweden and Finland / N. Akyelken, M. Givoni, M. Salo et al. // European Journal of Transport and Infrastructure Research. – 2018. – Vol. 18 (4). – P. 340–359. https://doi.org/10.18757/ejtir.2018.18.4.3253

Поліщук, В. П. Проблеми сучасного міста / В. П. Поліщук, Л. П. Нагребельна // Науково- технічний збірник «Вісник Національного транспортного університету». Серія «Технічні науки». Випуск 1 (43). – 2019. – С. 136–142. https://doi.org/10.33744/2308-6645-2019-1-43-136-

Ma, Y. Value co-creation for sustainable consumption and production in the sharing economy in China / Y. Ma, K. Rong, Y. Luo et al. // Journal of Cleaner Production. – 2019. – Vol. 208. – P. 1148–1158. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.10.135

Ferrero, F. Car-sharing services: an annotated review / F. Ferrero, G. Perboli, M. Rosano, A. Vesco // Sustainable Cities and Society. – 2018. – Vol. 37. – P. 501–518. https://doi.org/10.1016/j.scs.2017.09.020

Remane, G. A taxonomy of carsharing business models / G. Remane, R. C. Nickerson, A. Hanelt et al. // International Conference on Information Systems. – ICIS 2016. – Dublin, Ireland. – 11 December 2016 through 14 December 2016.

Цивільний кодекс України // Відомості Верховної Ради України (ВВР). – 2003, №№ 40–44, ст. 356.

Закон України Про ліцензування видів господарської діяльності // Відомості Верховної Ради (ВВР). – 2015, № 23, ст.158.

Закон України Про автомобільний транспорт // Відомості Верховної Ради України (ВВР). – 2001, № 22, ст.105.

Vehicles in use (2015). OICA. (n.d.). Retrieved from http://www.oica.net/category/vehicles-in-use/

Efthymiou, D., Antoniou, C., & Waddell, P. (2013). Factors affecting the adoption of vehicle sharing systems by young drivers. Transport Policy, 29, 64–73. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2013.04.009

Dias, F. F., Lavieri, P. S., Garikapati, V. M., Astroza, S., Pendyala, R. M., & Bhat, C. R. (2017). A behavioral choice model of the use of car-sharing and ride-sourcing services. Transportation, 44(6), 1307-1323. https://doi.org/10.1007/s11116-017-9797-8

Kent, J. L., & Dowling, R. (2018). Commercial Car Sharing, Complaints and Coping: Does Sharing Need Willingness? Urban Policy and Research, 36(4), 464–475. https://doi.org/10.1080/08111146.2018.1486297

Fellows, N. T., & Pitfield, D. E. (2000). An economic and operational evaluation of urban car- sharing. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 5(1), 1–10. https://doi.org/10.1016/S1361-9209(99)00016-4

Firnkorn, J., & Müller, M. (2012). Selling Mobility instead of Cars: New Business Strategies of Automakers and the Impact on Private Vehicle Holding. Business Strategy and the Environment, 21(4), 264–280. https://doi.org/10.1002/bse.738

George, D. K., & Xia, C. H. (2011). Fleet-sizing and service availability for a vehicle rental system via closed queueing networks. European Journal of Operational Research, 211(1), 198–207. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2010.12.015

Boyaci, B., Zografos, K. G., & Geroliminis, N. (2015). An optimization framework for the development of efficient one-way car-sharing systems. European Journal of Operational Research, 240(3), 718–733. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2014.07.020

Firnkorn, J., & Müller, M. (2011). What will be the environmental effects of new free-floating car- sharing systems? The case of car2go in Ulm. Ecological Economics, 70(8), 1519–1528. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2011.03.014

Meijkamp, R. (1998). Changing consumer behaviour through eco-efficient services: an empirical study of car sharing in the Netherlands. Business Strategy and the Environment, 7(4), 234–244. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-0836(199809)7:4<234::AID-BSE159>3.0.CO;2-A

Dowling, R., & Kent, J. (2015). Practice and public-private partnerships in sustainable transport governance: The case of car sharing in Sydney, Australia. Transport Policy, 40, 58–64. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2015.02.007

Mont, O. (2004). Institutionalisation of sustainable consumption patterns based on shared use. Ecological Economics, 50(1–2), 135–153. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2004.03.030

Akyelken, N., Givoni, M., Salo, M., Plepys, A., Judl, J., Anderton, K., & Koskela, S. (2018). The importance of institutions and policy settings for car sharing – Evidence from the UK, Israel, Sweden and Finland. European Journal of Transport and Infrastructure Research, 18(4), 340–359. https://doi.org/10.18757/ejtir.2018.18.4.3253

Polishchuk, V. P. & Nahrebelna, L. P. (2019). Problemy Suchasnoho Mista [Problems of the modern city]. The National Transport University Bulletin: A Scientific and Technical Journal, 43(1), 136-142. https://doi.org/10.33744/2308-6645-2019-1-43-136-142 [in Ukrainian].

Ma, Y., Rong, K., Luo, Y., Wang, Y., Mangalagiu, D., & Thornton, T. F. (2019). Value Co-creation for sustainable consumption and production in the sharing economy in China. Journal of Cleaner Production, 208, 1148–1158. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.10.135

Ferrero, F., Perboli, G., Rosano, M., & Vesco, A. (2018). Car-sharing services: An annotated review. Sustainable Cities and Society, 37, 501–518. https://doi.org/10.1016/j.scs.2017.09.020

Remane, G., Nickerson, R. C., Hanelt, A., Tesch, J. F., & Kolbe, L. M. (2016). A taxonomy of carsharing business models. 2016 International Conference on Information Systems, ICIS 2016.

Tsyvilnyi Kodeks Ukrainy [The Civil Code of Ukraine]. (2003). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy Pro Litsenzuvannia Vydiv Hospodarskoi Diialnosti [Law of Ukraine On Licensing of Economic Activities]. (2015). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy Pro Avtomobilnyi Transport [Law of Ukraine On Road Transport]. (2001). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy [in Ukrainian].

Переглядів статті: 5
Завантажень PDF: 4
Опубліковано
2019-12-30
Як цитувати
Маценко, О., Маланчук, Т., Попов, В., Скрипка, Є., & Скрипка, Є. (2019). ЕКОНОМІКО-ПРАВОВІ ОСНОВИ ВИКОРИСТАННЯ КАРШЕРИНГОВИХ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ В УКРАЇНІ. Mechanism of an Economic Regulation, (1(87), 75-85. https://doi.org/10.21272/10.21272/mer.2020.87.06
Розділ
ІННОВАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ В ЕКОНОМІЦІ