МЕТОДИ ТА МОДЕЛІ DATA MINING В ЗАДАЧАХ ПРОГНОЗУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИХ ПРОЦЕСІВ

  • Юлія Дегтярьова Київський національний університет імені Тараса Шевченка
  • Юрій Євдокімов Університет Нью-Брансвік, Фредріктон, Канада
Ключові слова: модель Data Mining, прогнозування, соціально-економічний процес, макроряд, стаціонарність, тренд, сезонність

Анотація

Підвищення рівня розвитку соціально-економічних систем, забезпечення ефективності процесів, що в них відбуваються – одна з головних задач для керівництва будь-якої країни. Моделі прогнозування, що використовуються для аналізу великих масивів даних, дозволяють більш ефективно управляти підприємствами. Досить широке застосування методів Data Mining в роздрібній торгівлі, маркетингу, фінансах, охороні здоров’я, промисловому виробництві та інших областях свідчить про те, що видобута та оброблена інформація не тільки надає корисну інформацію про бізнес, а й дає змогу більш точно оцінити свою роботу та розробити детальні бізнес-плани та стратегії розвитку. Використання методів та моделей Data Mining у процесах прогнозування соціально-економічних процесів забезпечує більш точні прогнозні розрахунки. Для підбору методу вирішення задач прогнозування необхідно розуміти чи є макроряд стаціонарним чи нестаціонарним, чи характеризується макроряд чітким трендом або сезонністю. Для прогнозування стаціонарних часових рядів найпопулярнішими моделями є модель авторегресії та рухомого середнього. ARIMA-моделі охоплюють достатньо широкий спектр часових рядів, а невеликі модифікації цих моделей дозволяють достатньо точно описувати і часові ряди з сезонністю. У статті розглядається роль, значення і зміст методів Data Mining в соціально- економічних процесах, потенціал використання Big Data в бізнес середовищі. Виконано процедури застосування методів Data Mining для практичної реалізації алгоритмів Data Mining і створення прогнозного ВВП України на мові програмування Python з використанням статистичного пакета statsmodels. Виконано прогноз ВВП України за допомогою моделі подвійного експоненціального згладжування. Проведено аналіз можливостей використання моделі ARIMA для прогнозу ВВП України.

Посилання

Barsehian, A. A. Kupryianov, M. S., Stepanenko, V. V., et al. (2004). Metodyi i modeli analiza dannyih: OLAP i DatanMining [Methods and data analysis models]. SPb.: BHV-Peterburg.

Bekkauer, A. O. (2016). Vykorystannia tekhnolohii Data Mining dlia avtomatyzatsii biznes-protsesiv na vyrobnytstvi [Using Data Mining Technologies to Automate Business Processes] Systemy obrobky informatsii, 1(138), 161–163.

Berzlev, O. Iu. (2013). Suchasnyi stan informatsiinykh system prohnozuvannia chasovykh riadiv [The current state of information systems for forecasting time series]. Upravlinnia rozvytkom skladnykh system, 13, 78–82. Retrieved from http://urss.knuba.edu.ua/files/zbirnyk-13/78-82.pdf.

Valovyi vnutrishnii produkt. (2018). [Gross Domestic Product]. Minfin. Retrieved from https://index.minfin.com.ua/ua/economy/gdp/.

“Velyki dani”: mozhlyvosti i vyklyky [“Big Data”: opportunities and challenges]. Akademiia “Maibutnie bukhhalterii”. Retrieved from https://www.nctbpu.org.ua/userfiles/file/analitics/big_data_its_power_and_perils_ua.pdf.

Vigers, K., Bitti, D. (2014). Razrabotka trebovaniy k programmnomu obespecheniyu [Development of software requirements]. Moscow: Izdatelstvo “Russkaya redaktsiya”. Saint Petersburg: BHV- Peterburg.

Hlybovets, M. M. & Hulaieva, N. M. (2013). Evoliutsiine prohramuvannia [Evolutionary programming]. Problemy prohramuvannia, 4, 3–13. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Progr_2013_4_2.

Hnitetskyi, Ye. V. (2017). Big Data v marketynhu: oriientatsiia na spozhyvacha [Big Data in Marketing: Consumer Orientation] Ekonomichnyi visnyk NTUU “KPI”, 14. Retrieved from http://ev.fmm.kpi.ua/article/view/108730.

Dyuk, V. & Samoylenko, A. (2001). “Data Mining”: uchebnyiy kurs [“Data Mining”: study course]. SPb.: Piter, 368.

Eksler, R. (2017). Big Data: velyki dani, bezmezhni mozhlyvosti [Big Data: large data, infinite possibilities]. Biznes. Retrieved from https://biz.nv.ua/ukr/experts/exler_ron/big-data-veliki-dani- bezmezhni-mozhlivosti-1565514.html.

Kalinina, I. V. & Lisovychenko, O. I. (2015). Vykorystannia henetychnykh alhorytmiv v zadachakh optymizatsii [Use of genetic algorithms in optimization problems]. Mizhvidomchyi naukovo- tekhnichnyi zbirnyk “Adaptyvni systemy avtomatychnoho upravlinnia”, 1(26), 48–61.

Karlberg, K. (2013). Biznes-analiz s ispolzovaniyem Excel. Resheniye biznes-zadach [Business analysis using Excel. Solution of business problems]. Business Analysis: Microsoft Excel. М.: “Viliams”, 576.

Kovalchuk, K. F. & Nykytenko, O. K. (2013). Spetsyfika prohnozuvannia finansovykh rynkiv na osnovi tekhnolohii Knowledge Mining [Specifics of financial risks forecasting on the basis of Knowledge Mining technology]. Ekonomichnyi visnyk, 4, 139–146.

Kravets, І. О. & Uzun, T. F. (2017). Vybir ta doslidzhennia efektyvnosti alhorytmiv Data Mining stosovno analizu sotsialno-ekonomichnykh pokaznykiv [Selection and research of the efficiency of Data Mining algorithms in relation to socio-economic indicators analysis] Kompiuterni tekhnolohii. Naukovi pratsi, 44, 114–125.

Krivtsova, E. (2015). Big Data: Vliyaniye na biznes. Obzor i perspektivy rynka [Big Data: Impact on Business. Overview and market prospects]. DataReview. Retrieved from http://datareview.info/article/big-data-vliyanie-na-biznes-obzor-i-perspektivyi-ryinka/.

Marchenko, O. O. & Rossada, T. V. (2017). Aktualni problemy Data Mining [Actual problems of Data Mining]. Kyiv: KNU imeni T.Shevchenka, 150.

Minakova, V. P. & Shikovets, K. O. (2017). Aktualnist vykorystannia modeli Big Data v biznes- protsesakh [Relevance of Big Data model use in business processes]. Ekonomika i suspilstvo, 10, 892– 896.

Model avtorehresii i kovznoho serednoho (ARMA) [Autoregressive and Moving Average Model (ARMA)]. Retrieved from http://ekon.in.ua/modele-avtoregresiyi-i-kovznogo-seredneogo-arma.html.

Sotnyk, I. M. & Taranyuk, L. M. (Eds.). (2018). Pidpryiemnytstvo, torhivlia ta birzhova diialnist [Entrepreneurship, trade and stock exchange activities]. Sumy: VTD “Universytetska knyha”, 572.

Pleskach, V. L. & Zatonatska, T. H. (2011). Informatsiini systemy i tekhnolohii na pidpryiemstvakh [Information systems and technologies for enterprises]. Kyiv: Znannia.

Samoilenko, L. B. (2018). Mozhlyvosti ta problemy zastosuvannia tekhnolohii Big Data vitchyznianymy kompaniiamy [Opportunities and problems of using Big Data technologies by domestic companies] Efektyvna ekonomika, 1. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2018/59.pdf.

Skakalina, O. V. (2015). Alhorytmy metodu hrupovoho vrakhuvannia arhumentiv pry korotkostrokovomu prohnozuvanni [Algorithms for the method of group consideration of arguments for short-term forecasting]. Visnyk KrNU imeni Mykhaila Ostrohradskoho, 1(90). 18–26.

Kharynovych-Yavorska, D. O. (2017). Zastosuvannia neiromerezhevykh tekhnolohii dlia prohnozuvannia konkurentnoi stratehii torhovelnykh pidpryiemstv [Application of neural network technologies for forecasting of competitive strategy of trading enterprises]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal “Internauka” Ceriia: “Ekonomichni nauky”, 2(2), 25–30.

Chto takoye Data Mining [What is Data Mining] (2003). Journal ВРМ World Intersoft Lab. Retrieved from http://iso.ru/ru/press-center/journal/1948.phtml.

Shakhovska, N. B. (2015). Model Velykykh danykh “sutnist-kharakterystyka” [Big Data Model “essence-characteristic”]. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”. Seriia: Informatsiini systemy ta merezhi, 814, 186–196.

Shumska, S. S. (2015). Makroekonomichne prohnozuvannia [Macroeconomic forecast]. Kyiv: Vydavnychyi dim “Kyievo-Mohylianska akademiia”, 176.

Shuriga, L. (2014). Intellektualnyy analiz dannykh – “zolotaya zhila” bolshogo biznesa [Intelligent data analysis is the “gold mine” of big business]. DataReview. Retrieved from http://datareview.info/article/data-mining-zolotonosnaya-zhila-bolshogo-bizn/.

Beyer, M. А. (2012). The Importance of “Big Data”: A Definition Gartner. Retrieved from https://www.gartner.com/id=2057415.

Box-Cox Normality Plot. NIST/SEMATECH e-Handbook of Statistical Methods. Retrieved from https://www.itl.nist.gov/div898/handbook/eda/section3/eda336.htm.

Knaflic, C. N. (2015). Storytelling with Data: A Data Visualization Guide for Business Professionals. Hoboken, NJ: John Wiley and Sons, Ltd, 288.

Peters, E. E. (1994). Fractal market analysis: applying chaos theory to investment and economics. John Wiley & Sons, Inc, 336.

Schroeder, R., Halsall, J. (2016). Big data business models: Challenges and opportunities, Cogent Social Sciences, 2:1. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/23311886.2016.1166924?needAccess=true.

Переглядів статті: 3
Завантажень PDF: 2
Опубліковано
2018-06-30
Як цитувати
Дегтярьова, Ю., & Євдокімов, Ю. (2018). МЕТОДИ ТА МОДЕЛІ DATA MINING В ЗАДАЧАХ ПРОГНОЗУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИХ ПРОЦЕСІВ. Mechanism of an Economic Regulation, (2 (80), 34-44. вилучено із http://www.mer-journal.sumy.ua/index.php/journal/article/view/293
Розділ
МАКРОЕКОНОМІЧНІ МЕХАНІЗМИ